Dah habis !

Assalamualaikum !

    Cuba teka siapa dah habis exam PT3? Saya!! Hahaha. PT3 dah habis 2 minggu lepas tapi baru rajin nak post entry hari ni. Sebelum exam kemain lagi nafsu nak berblog, twitter, facebook. lepas exam tak tahu nak buat apa. But still senyuman masih terukir di bibir. Orang tengah bahagia lah katekan sebab dah exam hehehe.
 
   Mengimbau saat-saat sebelum jawab exam tu secara jujur pagi tu aku tak nervous langsung. I dont know mungkin dah banyak kali jawab pbs maybe. Tapi dah sampai pintu kelas kaki tangan dah start sejuk. Baru rasa "ooo aku nak ambil exam penting ni". Paling best kedudukan meja aku dikelilingi rakan baik ku happy gitu. Sebelah aku pigalle, depan aku izzati, sebelah izzati aisyah. See? kitorang memang berjodoh right.

   Overall soklan susah. SUSAH. Lepas jawab tu aku confident dengan jawapan aku dan tak rasa susah. Keluar kelas semua cakap susah nokharom. Aku senyum je sebab confident. Bila balik rumah aku fikir-fikir soklan sebenarnya susah. rasa nak nangis pun ada.Terutamanya bila tengok muka cikgu yang menanda. Cikgu rosmizah boleh cakap takde harapan lah apa semua. Siapa tak ketaq lutut duhh.

  Siap satu hari tuh aku mimpi paper Bm aku dapat 77%. Bm weh?! Aku mana pernah dapat B. Ada dua page aku tak jawab. Memang nak nangis time tidur je waktu tuh. Sampai terbangun dari tidur sebab frust sangat. Sampai sekarang jiwa aku kacau.

  Nak salahkan diri sendiri? Okay patutlah kut. Tapi tak untuk Pendidikan Islam. Sebab latihan yg ustazah beri dengan soklan sebenar totally different. Like 90% kbat. Tadi adik aku balik maktab, ustaz dia cakap yg kbat tu cara nak jawab kena ada pendahuluan, point, huraian, penutup. LIKE SERIOUSLY?! ustazah tak pernah terangkan pun. Dia cuma pesan kalau ada kbat buat jawapan panjang-panjang bagi point banyak-banyak. So yeah...
 
   Thats why PT3 is suck! We don't know the true format before exam (for PI paper) and format yg betul aku tahu pun 2 month before exam. Tak adilkan. For KPM suka hati kaulah nak buat perubahan tapi boleh tak buat preparation betul-betul sebelum jadikan pelajar sebagai mangsa eksperimen tak menjadi kau!

  Sekarang ni berdoa dan tawakal je lah. Dah nasib...


주의: To all PT3 candidates 2014 aka tikus makmal KPM may all of us pass with flying colours !

No comments:

Post a Comment